Tuesday, November 2, 2021

Princess Elizabeth Stuart's letter to her brother Prince Henry Stuart after finding out about the Gunpowder Plot to assassinate her father and his council and put her on the throne as a Catholic puppet queen under the regency of the conspirators, dated November 1605

Source:

Original letters illustrative of English history, series 1, volume 3, page 91, edited by Henry Ellis, 1825



Above: Elizabeth Stuart, princess of England and future queen of Bohemia, painted by Robert Peake the Elder.


Above: Henry, Prince of Wales, painted by Robert Peake the Elder.

The letter:

MONSIEUR MON CHER FRERE
Je ne doubte pas que vous n'ayez rendu graces a nostre bon Dieu, de la delivrance qu'il nous a donneé comme jay aussy fait et fais en mon particulier, mais je veux joindre mes voeuz auls vostre, et dire avec vous. Si le Seigneur est pour nous, qui sera contre nous, en sa garde je ne craindray cien que l'homme puisse faire. C'est de vous mon cher frere de qui j'attends des nouvelles. Les miennes sont fort bonnes. Graces a Dieu, fort desireuse de vous faire agreable service, et d'estre si heureuse d'avoir voz boonnes graces, comme estant
Monsieur mon cher frere
Vostre humble sœur a
vous servir
ELIZABETH.

A Monsieur
Monsieur le Princè.

With modernised spelling:

MONSIEUR MON CHER FRÈRE,
Je ne doute pas que vous n'ayez rendu grâces à notre bon Dieu de la délivrance qu'il nous a donnée, comme j'ai aussi fait et fais en mon particulier, mais je veux joindre mes vœux aux vôtres et dire avec vous. Si le Seigneur est pour nous, qui sera contre nous? En sa garde je ne craindrai rien que l'homme puisse faire. C'est de vous, mon cher frère, de qui j'attends des nouvelles. Les miennes sont fort bonnes. Grâces à Dieu, fort désireuse de vous faire agréable service, et d'être si heureuse d'avoir vos bonnes grâces, comme étant,
Monsieur mon cher frère,
Votre humble sœur à
vous servir
ELIZABETH.

A Monsieur
Monsieur le Prince.

English translation (my own):

Sir my dear brother,
I have no doubt that you have given thanks to our good Lord for the deliverance He has given us, as I have also done and do in my particular, but I want to join my wishes to yours and say with you. If the Lord is for us, who will be against us? In His care I will not fear anything that man may do. It is from you, my dear brother, from whom I am awaiting news. Mine is very good. Thanks be to God, eager to do you an agreeable service, and to be so happy to have your good graces, I am,
Sir my dear brother,
Your humble sister to
serve you
Elizabeth.

To the Prince.

No comments:

Post a Comment