Monday, October 18, 2021

Anne Arvidsdatter's letter, year 1428

Source:

https://diplomatarium.dk/dokument/14280000001

The letter:

1428. Anna Arnvitzdocter Borchard Lembechs fordum aff vaapen effterleve kungior at jak karsh velmughede oc vsiugh guth, jomfrv Marie oc s:te Birgitte till heder, allæ cristnæ siæle oc synderlig Arvid Suendsen min faders oc Ilone Rantzovsdatter min moders siele till roo ok lysæ och mich till siæletharff frelselige antvorder Maribo closter alle mine gordhe ok goodz liggende i Kippinge i Vithby i Guntzleff magle oc i Schiærnæ i Falster met alle opna breff jegg derpaa haffuer som hun arffuede effter father oc moder. (ingta met alle vndertaghet oc fri hiemle etcetera) Vden thæs at systre oc brødrhæ i for:ne closter schulle sælffer løse forn:r gods aff her Folmer Jeipsøn fordum ridder arffuinge for hundrede lubische mark i penninge som the breff liuder the ther apaa haffue.

Cum sigillo. virorum nobilium et discretorum Ivani Fos justiciarii regis Daciæ Heningi Kabeld militis Nicolai Laurentii armigeri Andreæ Falster canonici Ripensis. Johannis Michaelis in Væthlæ Andreæ Karsemosæ in Horberløff terræ Falstria och virorum Hennekini Marquardi presbyteri etcetera

Modern Danish translation:

1428. Anne Arvidsdatter, enke efter afdøde Borkvard Limbek, væbner, kundgør, at jeg — sund, usvækket og rask — til ære for Gud, Jomfru Maria og sankt Birgitta, og til ro og lise for alle kristne sjæle og særlig min fader Arvid Svendsens og min moder Ilone Rantzausdatters sjæle, og til min sjæls frelse, frit overdrager Maribo kloster alle mine gårde og alt mit gods, som ligger i Kippinge, i Vedby, i Gundslevmagle og i Skerne på Falster, med alle åbne breve, som jeg har på det, som hun arvede efter sin fader og moder, (alt uden undtagelse og frit hjemlet og så videre). Foruden at søstrene og brødrene i førnævnte kloster skulle selv indløse det førnævnte gods af afdøde ridder, hr. Folmer Jakobsens arvinger for hundrede lybske mark penninge, således som der står i de breve, de har om denne sag.

Med ... segl ... tilhørende de ædle og forstandige mænd Ivan Fos, Danmarks konges justitiar, Henning Kabel, ridder, Niels Larsen, væbner, Anders Falster, kannik i Ribe, Jens Mikkelsen i Vejle, Anders Karsemose i Horbelev i landet Falster og ... mænd ... Hennike Markvardsen, præst og så videre.

No comments:

Post a Comment