Saturday, November 14, 2020

Birgitte Gøye's letter to Mogens Gyldenstierne, dated November 4, 1568

Source:


The letter:

Kierre herr Magnus, nestsoskenn barn och ganske besynderlige gode wen, ieg tacker deg saa godwilligen och gierne for alt gaat, som dw meg altijd giortt och bewijst haffuer, huilckid ieg gierne mett deg igien forskylde will, och giffuer ieg deg wenligen till kiende, att ieg nw kom till Kolding, fand ieg Crestenn Munck her for meg och formercker, att hand nw aldelis haffuer besluted thett hoss seg om den handell, som dw well faar att wijde, naar gud will, hand kommer dijd, och ther som hand faar de suar aff deg, som hand begierer, haffuer min fruess naade skreffued kong. maytt. till, att hand wilde giøre der en ring bekostiing paa, saa thett motte komme till en ende, for end hand drog aff landett, och der som hans kong. maytt. icke wilde giøre thett, da wilde hindis naade well giøred. Nw tøcte meg saa paa dit gode behag, atther som kong. maytt. icke wilde giøred, och hand hastig skulde aff landett, att dw da wilde handle mett her Otthe, att hand wilde giøred paa en dag eller tho eller paa en afftens tijdt, saa hun motte følge hanum her aff landett, och wilde ieg icke raade, atthett skulle bliffue opsett, till hand kunde komme hijd till Danmarck igen, naar hand drager her aff, thij mand kand aldrij wijde, huor att werden kand wende segh, om thett skulle bestaa seg saa lenge etc. Och kand thw icke tro, huor saare red ieg for deg nw y thenne farlijge tijdt, som nw er der y byen. Gud alsommechtigste hand beware deg naadeligen fra alt thett, som ond er. Och beder deg saa gierne, atthw altijd will skriffue meg till, huor att leyligheeden begiffuer seg for deg, och om ieg kunde bestelle her nogett for deg, da wed gud, att ieg thett mett saa god en wilge wilde giøre for deg som for meg siellff. Will her mett haffue deg gud almechtigste befalendis, bedendiss deg gierne, atthw will sijge doctor Morten mange gode netther paa mine wegne, och att ieg haffuer skreffued Iacop skriffuer till, att huess rom der er neder y min gaar, att hand skall vnde hans suoger thett etc. Ex Kolding mett hast then 4 nouemb. anno 68.
Birgitte Gøye.

With modernised spelling:

Kære herr Magnus, næstsøskende barn og ganske besynderlige gode ven, jeg takker dig så godvilligen og gerne for alt gaat, som du mig altid gjort och bevist haver, hvilket jeg gerne med dig igen forskylde vil, og giver jeg dig venligen til kende, at jeg nu kom til Kolding, fandt jeg Christiern Munk her for mig och formærker, at han nu aldeles haver beslutet det hos sig om den handel, som du vel får at vide, når Gud vil, han kommer did, och der som han får de svar af dig, som han begærer, haver min frues nåde skrevet Kong. Majt. til, at han ville gøre der en ring bekosting på, så det måtte komme til en ende, for end han drog af landet, och der som Hans Kong. Majt. ikke ville gøre det, da ville Hendes Nåde vel gøre det. Nu tøgte mig så på dit gode behag, atter som Kong. Majt. ikke ville gøre det, og han hastig skulle af landet, at du da ville handle med herr Otte, at han ville gøre det på en dag eller to eller på en aftens tid, så hun måtte følge hannem heraf landet, och ville jeg ikke råde, at det skulle blive opset, til han kunne komme hid til Danmark igen, naar han drager heraf, thi man kan aldrig vide, hvor at verden kan vende sig, om det skulle bestå sig så længe, etc. Og kan du ikke tro, hvor såre ræd jeg for dig nu i denne farlige tid, som nu er der i byen. Gud almægtigste han bevare dig nådeligen fra alt det, som ondt er. Og beder dig så gerne, at du altid vil skrive mig til, hvor at lejligheden begiver sig for dig, och om jeg kunde bestille her noget for dig, da ved Gud, at jeg det med så god en vilje ville gøre for dig som for mig selv. Vil hermed have dig Gud almægtigste befalendes, bedendes dig gerne, at du vil sige doktor Morten mange gode nætter på mine vegne, og at jeg haver skrevet Jakob skriver til, at hvis rum der er neder i min gård, at han skal unde hans svoger det, etc. Ex Kolding med hast den 4 Novemb. anno 68.
Birgitte Gøye.

No comments:

Post a Comment