Monday, November 2, 2020

Marie Antoinette's letter to Princess Charlotte of Hesse-Darmstadt, dated May 1780

Source:

Lettres inédites de Marie-Antoinette et de Marie-Clotilde de France (sœur de Louis XVI), reine de Sardaigne, published by Firmin Didot, Paris, 1876


Posted on November 2, 2020 in honour of Marie Antoinette's 265th birthday.


Above: Marie Antoinette, queen of France, painted by Élisabeth Louise Vigée Le Brun.


Above: Princess Charlotte of Hesse-Darmstadt.

The letter:

Mai 1780.
Vous êtes bien aimable, ma chère princesse, de vouloir être contente du portrait que je vous ai envoyé. J'espère qu'il vous rappellera quelquefois une personne qui vous aime bien tendrement. Je serais désolée que vous vous donnassiez la peine de venir, d'autant plus que je ne prévois pas pouvoir être demain ni après-demain chez moi dans l'après-dînée. Adieu, je vous écris sur mon genou et hors de chez moi, ce qui fait que je n'ai que le temps de vous embrasser de tout mon cœur.

English translation (my own):

May 1780.
You are very kind, my dear princess, to want to be content with the portrait I have sent you. I hope it will remind you sometimes of a person who loves you dearly. I would be sorry if you bothered to come, especially since I do not anticipate being able to be home tomorrow or the day after tomorrow in the afternoon. Goodbye, I am writing to you on my knee and away from home, so I only have time to kiss you with all my heart.

No comments:

Post a Comment