Monday, May 10, 2021

Princess Elizabeth's letter to her half-sister Queen Mary I, year 1555

Sources:

La vie d'Elizabeth, reine d'Angleterre, volume 1, Gergorio Leti, 1703


The girlhood of Queen Elizabeth, a narrative in letters, Frank Arthur Mumby, 1909



Above: Princess Elizabeth, artist unknown.


Above: Queen Mary I of England, painted by unknown artist after Anthonis Mor.

The letter:

MADAME,
Je me sens si obligée à tant de marques d'affection, qu'il pleût à vôtre Majesté de me donner bien, & à la Justice qu'elle m'a fait aujourd'huy, en me témoignant avec tant de générosité, qu'elle étoit persuadée de mon innocence en me donnant la liberté; que je ne puis que me rejoüir d'une disgrace, qui m'a fait paroître coupable dans vôtre esprit, quelque innocentes qu'ayent été mes intentions, puis qu'elle me donne moyen de goûter avec plus de plaisir, les faveurs que j'ai reçû de vôtre Majesté. Au lieu d'un remerciment, je vous supplie de recevoir la protestation que je vous fais d'un zele, & d'une obeissance inviolable que j'aurai toûjours pour vos ordres souverain: J'espére qu'à toutes ces faveurs vous ajoûterez celle, de me permettre de venir en personne vous assurer que je suis avec tout le zele possible: De vôtre Majesté, &c.

English translation (from source 2):

[1555.]
Madame, — I am deeply grateful for the many marks of affection which your Majesty was pleased to bestow upon me yesterday, and for the justice which has been done me to-day; showing me, with so much kindness, that, in giving me my liberty, you are fully convinced of my innocence. I can now only rejoice in the disgrace which has made me appear guilty to you (although my intentions have always been innocent), as the renewal of your Majesty's favours gives me so much happiness. Instead of thanks, I will assure you most solemnly of my unalterable loyalty, and always obey your sovereign orders with unswerving obedience. I hope that, in addition to these favours, you will grant me permission to see you and assure you in person that I am, with the greatest devotion, your Majesty's very obedient Servant and Sister,
ELIZABETH.

No comments:

Post a Comment