Monday, July 26, 2021

Countess Ebba Brahe's letter to her daughter-in-law Margareta Boje, dated July 8, 1645

Source:

DelaGardiska archivet, volume 6, edited by Peter Wieselgren and published by J. Hörberg, 1835


The letter:

— — — — h a k d huad däd uidhkåmer hon fule siälf uet pomeren skal inan någhra uiker blifa äfter hänas eget goda nöie fulbordat iagh håpas hon skal förnima ågh i uärket spöria at min sånss magnuses lyka skal bli orsak til deras lyka han kåmer nu inan 4 uiker uil Gud hit up däd är alle rede fule så lagha at däd skal gå äfter er uilia allena min k d uile lite pasiantera så sker däd uist: min k dåter ågh sån skal uara så myke kiärlighen takat för de 2 sköna hästar min sån ära förärade iagh håpass han skall däd såm myken anan deras högha dygdh ågh trogne uänskap ueta at förtiäna så takar iagh ågh min a k d såm migh har late förnima åm dän grefen ågh hans dåter ber än nu kiärlighen min a k dåter migh dän trogna uänskap beuiser ågh uidare där åm förfrågar både åm hans suaghet ågh medel såm ågh åm hans dåters pärson huru dan hon är at man icke blir bedraghen åm far ågh dåter min a k d iagh har så höght mit förtroande til häna ågh alldrigh tuiflar på hänass dygdighe troghne hiärta mot migh - - - -
hänas troghne tiänstuilighe uän af allt hiärta
Ebba braa.
af iakåbsdal i hast
d. 8 Julij 1645.

— — iagh ber k son uile kåma migh i hågh mäd en töna ualnöter i höst ågh någhra lambärske nöter min kiärlighe tiänst alltid igän iagh skal säna er uäsköte ostar i giän nu ad ad

a tergo
Dän uälbårne fru Margreta Båie min h a k dåter ågh synerlighe förtrogne uän däta til eghen handa kiärlige
Strålesund.

No comments:

Post a Comment