Thursday, July 22, 2021

Princess Maria Elisabeth of Sweden's letter to a Lady Margareta, undated

Source:

Handlingar rörande Skandinaviens historia, volume 5, page 41



Above: Princess Maria Elisabeth of Sweden in an 1860 illustration by Hans Peter Hansen after a painting by Peter Paul Rubens.

Princess Maria Elisabeth of Sweden (born March 10, 1596, died August 7, 1618) was a Swedish princess, daughter of King Karl IX of Sweden and Christina of Holstein-Gottorp, sister of King Gustav II Adolf, and by marriage Duchess of Östergötland.

The letter:

Kere stalbror wi take min stalbror för ded Brödded i hawe sent ås oc hawe wi förnwmed ded gwd betre i hawe wared så swag en tid lång så wet gwd ad ded wi icke gerne hawe ded förnwmed oc hade wi ment ad wi skwle hawe fåt tale med er för en wi drage heden såm wi oc en nu förhåpes efter wi höre ded nw någed betres med min stalbror oc begere oc ad åm någed kan ware i wårt wåld ded min stal bror kan behöwe wile då senda ås bwd der åm så skal ded oc alt gåt i wår förmögenhet er ware o spart oc ingrid har oc wared her hos ås oc sagt goden midag er K. h. s. b. hålder ås wårt skemt til til gode oc farer nw wel oc har twsen hwndrede godh nat oc glömer icke helse min fiiende oc wen med månge twsen gode neter nw ade ade min h. k. s. b.
ELISABET S. p.
er gode gamle M. p.
wen.

Utanskriften:
Til min kere hiertens Stalbror frw margarete gwnsteleg oc kerlig.

No comments:

Post a Comment