Monday, July 26, 2021

Countess Ebba Brahe's letter to her daughter-in-law Margareta Boje, dated October 7, 1645

Source:

DelaGardiska archivet, volume 6, edited by Peter Wieselgren and published by J. Hörberg, 1835


The letter:

— — — så k taksäielse min ädele a k dåter för äplan pärerna ågh nötran samt för båda era kiärlighe skrifelser dän ena mäd h erik Åxenstiärna dän andra mäd en fru Gud löne er min a k ädele dåter såm så höght beuiser ert troghne hiärta mot migh i alla fal iagh skal alldrigh förgiätat k dåter iagh skref er senast til at min k sån er man blir gubernör öfer för pomeren ågh får de gosan på tie år ännu iagh uile gerna myke skrifa tiden blir migh för kårt min häress syster skal j dagh begrafas ågh en tiänare uil bårt min såns brölåp förmenar iagh sker i uinter - - - - af ståkålm i stor hast dän 7 October A:o 1645
m k d t t u uän in i min död
Ebba braa

iagh säner min a k dåter en ost Gud gife han uore häna til behagh iagh uäntar fler så skal iagh inte förgeta säna dåm män de äre smäre ad ad —

a tergo.
Dän uälbårne fru fru Margreta Båie min hiärtans alldra kiäreste dåter ågh synerlighe gode uän däta kiärlighen.

No comments:

Post a Comment