Thursday, July 22, 2021

"Om Nattwardens stora hemlighet", a poem by Sophia Elisabeth Brenner, year 1713

Source:

Poetiske Dikter 1, Sophia Elisabeth Brenner, 1713



Above: Sophia Elisabeth Brenner, painted by Georg Engelhard Schröder.

The poem:

Mer är ey förunt / ey bör mig mera weta
Och mer begär iag ey / det är och blir mig nog /
At den mig återlöst / för än han afsked tog /
Sig siälfwan skiftat ut och budit alla äta.
O himmelsk Kost och Wärd! lät aldrig mig förgäta /
Påmin mig alt för et / den gunst dig där til drog /
Styr och mit blinda wett / långt bort från denna bog /
At sådan hemlighet af förwett effterleta /
Jag tror och wet förwist at iag min JEsum får /
Här / under Bröd och Wijn och hwad iag ey förstår /
Har ingen Ängel än / sig underståt at skåda /
Så kom min Siäle-wän förena dig med mig /
På obegripligt sätt / så finner Satan sig /
Med all min makt förswag mot oß förente båda.

No comments:

Post a Comment