Thursday, July 22, 2021

Queen Ulrika Eleonora the Elder of Sweden's letter to Count Palatine Adolf Johan in thanks for his congratulations on the birth of her daughter Hedvig Sofia, dated July 9, 1681

Source:

Handlingar rörande Skandinaviens historia, volume 5, page 313



Above: Ulrika Eleonora of Denmark and Norway, Queen of Sweden, painted by Jacob d'Agar.


Above: Count Palatine Adolf Johan, painted by David Klöcker Ehrenstrahl.

Ulrika Eleonora of Denmark and Norway (born September 11, 1656, died July 23, 1693) was Queen of Sweden as the wife of King Karl XI.

The letter (I have fixed the year typo):

Durchlauchtige Högborne Furste
Älskelige Kiäre Frände.
Jagh har stor orsak att tacka den gode Guden, som intet allenast migh i mitt ektenskap medh Kongl. Lifsfruckt wälsignat, utan ock att Jag så nådigt är förlossat worden, att den wedermödo, som wijd sådana tillfellen mycket swår pläger wara, hooss mig temmelig dräglig ock lindrig är; hwarföre den Högstes Namn ewinnerlig ware ährat. Som nu Eders Kierl:t öfwer denne mig wederfarne wälsignelse och lykeliga förlossning sin hugnad att yttra migh så obligent gratulerar, Så betackar Jag billigt Eders Kierl:t som ock wijd dätta tillfellet migh betygar den deel Edhers Kierl:t tager i dätt mig lykeligen wederfares, hwilket som dätt är et ofelbart kiennemerke af dätt goda hiertelag Edhers Kierl:t till migh drager; Så skall dätt ock wara migh en påminnelse, att wijd alla tijder wijsa, dätt jagh stedz är
Edhers Kierlighetz
Wäll willige Frencke
ULRICA ELEONORE.
Stockholm d. 9 Julij
A:o 1681.

Till Pfaltzgrefwen Adolf Johan

No comments:

Post a Comment