Saturday, September 18, 2021

Countess Ebba Brahe's letter to her daughter-in-law Margareta Boje about home remedies and wigs for newly married women that she learned from Queen Maria Eleonora, dated August 6, 1650

Source:

DelaGardiska archivet, volume 6, edited by Peter Wieselgren and published by J. Hörberg, 1835


The letter:

— — — a k dåter hänas maiestät dråningh maria har råt min k d skal tagha röterna af blå lilier ågh koka i gamalt öl ågh drika däd giör stol gångar då inte för start af röterna utan tagha någhe först sedan mer til däs man sir huru start i kuna fördragha för h m stät sägher sigh äfen så hafa haft sedan har hon taghet salpeter ågh groft sallt giort uarmt ågh håle benan åm aftan ågh mårån där i in til knä däd har hulpe häna Gud latet så giöra er min a k dåter iagh har så giärna uilat sända er nu en hufa såm fruerna här bära män min såns gemål säner er nu en där före säner iagh nu inghen utan iagh later giöra er en sådan peruk såm iagh later göra migh til kröningen då han färdigh blir skal iag säna er hånåm där bakåm säta i hufan så gå i såm de ny gifta fruerna här går åm uinteren mäd de små suarta laperna därpå - - -
m a k d troghne uän in i min död
Ebba braa G.
af iåkåpsdal i hast dän
6 Agusti 1650.

min a k dåter kåme migh i hågh mäd sylter miölk ågh ualnöter ågh några lambärteska nöter min k tiänst alltid i giän så tusen kiärligh tak för skölpaderna.

a tergo
Dän uälbårne fru margreta båie min höght ärade h a k dåter ågh synnerlighe kiäre uän dta til egen handa kiärlig.

No comments:

Post a Comment