Sunday, September 12, 2021

Magdalena Bostadia's letter to Carl Linnaeus, dated June 23, 1762

Source:

The Linnean Society of London


The letter:

Weelborne Herr Archiater och Riddare
Höggunstige Herre
Then gunst och Bewågenhet Herr Archiatern och Riddaren stedse behagat wisa emot mig och de mina förbinder mig at wed denna upwaltning hos Herr Archiatern och Riddaren i ödmiukhet här wäla, det mig nu är sinnd at begifwa mig härifran orten til min K: Måg och dotter i Österboten at dän förblifwe så så länge den Högste behagar så foga mine omständigheter. och som Herr Archiatern och Riddaren behagat härtils hafwa all moda osgard at Gunstigt befordra de bref som ifrån min K: Son ankommit och til favor och gunst så anfaller mig i all ödmiukhet det täctes Herr Archiatern och Riddaren öfwan hädan efter låta mig wederfaras samme ÿnnest, då addressen til mig blifwer på Torneå och Gjo. ifrån Min K: Son har iag ej haft nagot bref sedan förleden Januari Mådnad, hwarföre iag ej heller ägligen kunat skrifwa honom til oseckerhet om huru hans tilstånd är och hwarest han wistas skulle Herr Archiatern och Riddaren hafwer allen få någon Kundskap om honom hoppas iag at Herr Archiatern och Riddaren och wanlig ÿñest hugnar mig med det then af hwilket mig til all ön[s]kan sannhet skal förbinda.

För öfrigt anhåller iag om min ödmiuke wördnadt förmälan hos Nådiga [illegible] och öfrige förnäma Wårdnadan och framfärdat stedse
Wälborne Herr Archiaterns och Riddarens
Ödmiukaste tiänarinna
Magdalena Bostadia

Piteå d 23 Juni
1762.

No comments:

Post a Comment