Sunday, September 12, 2021

Hedvig Charlotta Nordenflycht's letter to Carl Gustaf Tessin, dated August 16, 1744

Source:

Samlade Skrifter III:1, edited by Hilma Borelius and Theodor Hjelmqvist, 1938



Above: Hedvig Charlotta Nordenflycht, painted by Johan Fredric Martin.


Above: Carl Gustaf Tessin, painted by Louis Tocqué.

Hedvig Charlotta Nordenflycht (born November 28, 1718, died June 29, 1763) was a Swedish poet, feminist and salon hostess.

The letter:

Högwälborne Hr Grefwe, Kongl. Maij-ts och Ricksens Råd, Cantzlie-Råd och Ambassadeur Extraordinaire.
Stora Nådeprof, dem Eders Excellence har täckts bete mig, giör mig dristig, at i Eders Excellences dyra händer öfwerlemna en fägne-skald öfver deras Kongl. Högheters lyckliga Biläger. Den behöfwer och ber om Eders Excellences nådiga förespråk, på det han må blifwa wärdig, at komma för så Höga Öron.

Kunde mit dristiga brott förminskas af denna min underdåniga nit, och af Eders Excellences nya höga Nåd, som bringar alla, med en ödmiuk frihet taga till dem deras tillflyckt, så blefwe jag ej mindre lycklig, än jag redan är högstförpliktad, at med diupaste wördnad till döden framhärda
Eders Excellences
aldraödmiukesta tiänarinna
Hedvig C. Nordenflycht.
Stokholm d. 16
Augusti 1744

No comments:

Post a Comment