Monday, February 22, 2021

Henrietta Maria of France's letter to her brother King Louis XIII, year 1626

Source:

Lettres inédites de Henriette-Marie de France, reine d'Angleterre, edited and published by Charles, comte de Baillon, E. Perrin, Paris, 1884



Above: Henrietta Maria of France, queen consort of England, artist unknown.


Above: King Louis XIII of France, painted by Peter Paul Rubens.

The letter:

Monsieur,
Je n'ay pas peu m'empescher d'escrire à Vostre Majesté sur le subject de mon affliction et misère pour la supplier d'avoir pitié de moy et de m'assister en mes maux. Je n'ay espérance qu'en vous; vous aurés pitié de moy; je n'importuneray pas davantage Vostre Majesté sur ce triste subject que pour la supplier encore derechef d'avoir pitié de moy, qui suis la plus misérable créature qui soit au monde. Je ne laisseray pourtant de demeurer toute ma vie, Monsieur,
Vostre très-humble et très-affectionnée sœur et servante,
HENRIETTE-MARIE.

With modernised spelling:

Monsieur,
Je n'ai pas pu m'empêcher d'écrire à Votre Majesté sur le sujet de mon affliction et misère pour la supplier d'avoir pitié de moi et de m'assister en mes maux. Je n'ai espérance qu'en vous; vous aurez pitié de moi; je n'importunerai pas davantage Votre Majesté sur ce triste sujet que pour la supplier encore derechef d'avoir pitié de moi, qui suis la plus misérable créature qui soit au monde. Je ne laisserai pourtant de demeurer toute ma vie, Monsieur,
Votre très humble et très affectionnée sœur et servante,
HENRIETTE-MARIE.

English translation (my own):

Monsieur,
I could not help writing to Your Majesty on the subject of my affliction and misery to beg you to have mercy on me and to assist me in my troubles. I have hope only in you; you will have pity on me; I shall bother Your Majesty no more on this sad subject than to beg you once again to have mercy on me, who be the most miserable creature in the world. I will not cease to remain all my life, Monsieur,
Your most humble and affectionate sister and servant,
Henrietta Maria.

No comments:

Post a Comment