Tuesday, August 18, 2020

Birgitte Gøye's letter to Grethe Bryske, dated September 18, 1558

Source:

https://danmarksbreve.kb.dk/catalog/%2Fletter_books%2F000667830%2F000667830_000-L0006678300000132

In this letter to Grethe Bryske, Birgitte Gøye writes that she will show Herluf Trolle the letter that Grethe Bryske has written to her about a certain case as soon as he comes home from Skaane, after which he himself will probably write to Peder Rud about the case, which will then probably be sorted out.

The letter:

Vennligh helssenn forsennd mett gud. Kiere Gretthe, nesth syskenn barnn och synnderlig gode weenn, liest wennlig tacksigelsse for alt gaatt, som thw mig giord och beuist haffuer, huilkit ieg forskylle will mett huess ieg wed tig tell willie werre, ther thw kand haffue gaatt aff. Kiere Gretthe, giffuer ieg tig wenligenn tilkende, att ieg haffuer lesd thett breff, som Peder haffuer schreffuit Herloff till, saa er nu Herloff icke hieme, hand er y Skaane att vndfanghe hertugindenn aff Saxen. Nar gud vill, hand kommer hiem, tha vill ieg viisse hanom breffuitt, saa tencker hand vell thell mett then sagh, som hand vill forsuare for huer mandtt. Och skall Herloff selff skriffue Peder ther till om, saa ieg forseer mig till, att thett skall well gaa ligelig till. Och huess ieg y nogen mode wed tig till willie werre, giør ieg altiid veluelligenn och gernne. Giør well oc helsse Peder mett mange cm godenetter paa myne veghne. Her mett tig gud almectigste befallen dis. Aff Roske gaard then 18 dag septembris 1558.
Børgetthe Gøye.

With modernised spelling (feel free to correct if necessary):

Venlig hilsen forsend med Gud. Kære Grethe, næst søskende barn og synderlig gode ven, [...] venlig taksigelse for alt gået, som du mig gjort og bevist haver, hvilket jeg forskylde vil med hvis jeg ved dig til vilje være, der du kan have gået af. Kære Grethe, giver jeg dig venligen tilkende, at jeg haver læst det brev, som Peder haver skrevet Herluf til, så er nu Herluf ikke hjemme, han er i Skåne at undfange hertuginden af Saksen. Når Gud vil, han kommer hjem, da vil jeg vise hanem brevet, så tænker han vel til med den sag, som han vil forsvare for hver mand. Og skal Herluf selv skrive Peder dertil om, så jeg forser mig til, at det skal vel gå ligelig til. Og hvis jeg i nogen måde ved dig til vilje være, gør jeg altid velvilligen og gerne. Gør vel og helse Peder med mange [?] gode natter [?] på mine vegne. Hermed dig Gud almægtigste befallendes. Af Roskegaard den 18 dag Septembris 1558.
Birgitte Gøye.

No comments:

Post a Comment