Sunday, August 16, 2020

Countess Palatine Marie Euphrosyne's letter to General Per Örnklow concerning his claimed right to supervise her estate of Höjentorp, dated April 2, 1685

Source:

Handlingar rörande Skandinaviens historia. Tjugondeandra Delen, Hörbergska Boktryckeriet, 1837

http://runeberg.org/hrsh/22/0316.html


Above: Marie Euphrosyne, artist unknown.

Marie Euphrosyne of Zweibrücken (born February 14, 1625, died October 24, 1687) was a countess palatine, a cousin and foster sister of Queen (King) Kristina of Sweden, sister to King Karl X of Sweden, and wife of Count Magnus Gabriel de la Gardie. Upon her brother's accession to the throne after Kristina's abdication, Marie Euphrosyne became a titular Royal Princess of Sweden.

In this letter, written at Venngarn dated April 2, 1685, Marie Euphrosyne writes to Governor Per Örnklow regarding his claimed right to supervise her estate of Höjentorp.

The letter:

Väl Edellborne Hr Landzhöfdinge,
Dess skrifvelsse kom mig för några dagar sedan tillhanda, i hvilket Hr Landzhöfdingen mig notificerar Kongl. M:tt honom befallt hafva ett noga upseende med alla donerade Gårdarnass tillstånd, så till byggnadt, som Inventarier. Hvarföre han och förmenar sig hafva skiähl af mig att begiera, det jag ville nu tillkommande 11 Maij beordra dee betiente på Höijentorp (dem han kallar Kongzgårdz betiente) att gifva beskedh om det som requireras, förmälandess der hoos att Huusen och Djuregården mycket förfalla. Till svar låter iag honom veeta, först, det Jag förmodat någon åthskillnadt vara emellan mig och andra Donatarier, skulle altsså gierna förnimma om Hr Landzhöfdingen order hafver af Hans Maij:tt mig Lijka med andra att Tractera. Sedan hvad sjelfva saaken vedkommer, så är det med stor osanning Hr Landzhöfdingen vordet berättat, att Huusen förfalla, och något på orten Deterioreras. Hela landet veet och kan betyga ett annat, och att iag bekom een ödesgård, där hvarken quicktt eller dött inventarium då var, uthan alt måst anskaffa. Huru min Herre och låtit byggia på den orten med stor kostnadt, är för ögonen, som och dee väl finnass än i Lifvet som minnass den åthskillnaden som är emellan Gårdssens villkor när Jag den bekom, och det i hvilken den nu beroor. Detta kunde väl hända, att sedan mest alle böndren äre vordne reducerade, diuregårdz gierssgården eij så vähl veed macht hålless som förr. Besichtning och inventarium belangande, sedan Jag af Kongl. M:tt sielf i underdånigheet först sport om det är dess nådige villie, blifver iag tillfredz att den går för sig, förmodandess där gienom att producera kunna all anvend melioration. Men att låta inventera något mera än det gården tillhördt när iag den emot togh, seer iag inthet skiähl till, ty iag af min Enskylte Egendom sjelf inventarium hafver. Dee betiente veedh Gården, så länge iag dem föder och Lönar, äre mine Enskylte tienare, och höra eij Konungzgården till. Jag förmodar altsså Hr Landzhöfdingen sig väl betäncker för än han någon innovation resolverar, heller att tractera mig lijka med alla andra, ty iag alldrig troo kan honom någon annan, än een General order allena vara tillkommen, och som Hans Kl. Maij:tt altijd hafft den nåden och godheeten för mig, att giöra een åthskillnadt emellan mig och andra, altsså tviflar iag och inthet att det mig alt framgeent vederfahress, och Hr Landzhöfdingen icke blifver den första som ett annat tillbiuder.
Hr Landzhöfdingens
Vällvilliga
MARIA EUPHROSINA P.

Aff Vennegarn
d. 2 Aprilis 1685.

No comments:

Post a Comment