Wednesday, December 30, 2020

Agneta Horn's letter to her grandfather Chancellor Axel Oxenstierna, dated April 23, 1642

Source:

Agneta Horns lefverne (1650), by Agneta Horn, edited and published by Ellen Fries in 1908



Above: Agneta Horn, painted by David Klöcker Ehrenstrahl.


Above: Agneta's grandfather, Chancellor Axel Oxenstierna, painted by workshop of Michiel Jansz. van Mierevelt.

Agneta Horn (born August 18, 1629, died March 18, 1672) was a Swedish writer born to noble parents and a military father. She traveled a great deal throughout Europe in her lifetime as a result of living in a military family and later marrying another soldier. She is most known for writing her autobiography, Agneta Horns leverne.

The letter:

Högt ädle och wälbornne here, min h[järtans] a[ldra] k[äraste] morfar
Jag önskar min h. a. k. morfar al lykelig wälmågan både til siäl och lif. Och ther hos takar iag min h. a. k. morfar på thet aldra ödmju[k]eligast och dotterligast för den faderliga omwårdnat, som min h. a. k. morfar drager för mig. Och ther hos wörda mig så högt och låta sigh behaga med egen hand til at skrifua mig til! Vtaf huilket min h. a. k. morfars bref iag förnimmer at min h. a. k. här far är nu, thes gudi ske tak och lof, lös.

Först tackar iag Gud, som hafuer bewist sit nådewärk vpå honom och hulpit honom wtur sit långeliga fängelse, så som och der medh hungnat mig, fatiga barn, huarföre Gud ske ewig ära! Tackar iag min h. a. k. morfar så ödmiukeligen för thet at min h. a. k. morfar wile så högt hungna mig och låta mig förnimma åm min h. a. k, här far[s] förlösning; och tackar iag min h. a. k. morfar så ödmiukelig för sin goda råd och förmaning. Iag skal altid beflita mig om til at efterfölia min h. a. k. morfars goda råd och förmaning och bidia Gud at han wile regera mig, at iag så må lära stäla mig at thet máte wara min Gud til ära, min h. a. k. morfar och här far och ala min slägt och väner til hungnat och behag.

Ther bifogat sänder iag min h. a. k. morfar en liten örespung, men han är intet så wäl giord, som han skule; men en anan gång skal iagh beflita mig om, at han skal blifua betre, men på thet at min h. a. k. morfar skal see min h. k. fro mor icke håler mig til lätia.

Den högste gud befaler iag min h. a. k. morfar både til siäl och lif! Iag är och förblifuer efter min skyldighet
M[in] h. a. k. m[orfar] t[iänst]w[ilig]
o[ch] öd[miuk] i d[öden]
Agneta
Horn

datum kiägleholm
den 23 April 1642

No comments:

Post a Comment