Thursday, December 24, 2020

Maria Malmstedt complains about her supervisor's behaviour, dated July 22, 1735

Source:

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/32296


The letter:

Edell och högachtade herr Borgmästare
så och
Edle högachtade herrar Rådmänner uti det Lofl: Politie Collegio

Inför det högt:de Collegium, nödsakas jag i ödmjukhet mig beklaga, huruledes jag uti förleden måndags som war d: 22: Julij blef utaf Uppsyningsmannen Petter Degenström öfwerfallen uti Glaas boden på Norra bro wid Slachtarehuset, då han mig afryckte min mössa och stycke, samt hotade mig hårdeligen, och tillsade mig, du skall derföre sitta inne, derpå han bortt språng, och tog altsammans med sig; men sedan kom tillbakars och kastade mössan åt mig, då jag äfwen samma dag, lät twetta mina linkläder wid Strömmen, då jag oförwarandes kom till att taga det stycket på mig, och spettsen har hafwit öfwer 20 åhr, och aldrig under den tijden honom brukat, mer än denna gången, då jag kom att taga honom på mig wid klädtwättningen och satt så under mössan, att han intet kunde synas med mitt wett; altderföre Bönfaller jag hoos det högt:de Collegium, samt herr Stads Fiscalen, att jag må blifwa befrijad ifrån Degenströms anklagan, samt otidiga framfarande, efter han intet träffade mig på gatan utan i bem:te Bod, Jag afwacktar en Nådrättwis bönhörelse, samt förblifwer

Det Ädle och Högt:de lofl. Politie Colleg.
Ödmiukaste Trna
Maria Malmstedt

No comments:

Post a Comment