Tuesday, December 29, 2020

Princess Elizabeth's letter to her stepfather Lord Admiral Thomas Seymour, dated February 27, 1547

Sources:

La vie d'Elizabeth, reine d'Angleterre, volume 1, Gergorio Leti, 1703


The girlhood of Queen Elizabeth, a narrative in letters, Frank Arthur Mumby, 1909



Above: Elizabeth as princess, formerly attributed to William Scrots.


Above: Lord Admiral Thomas Seymour, painted by Nicolas Denisot.

The letter:

MYLORD,
Vous m'avez écrit la lettre du monde la plus obligeante, & la plus éloquente en mesme temps. Mais comme je ne me sens pas capable, de répondre à toutes les honnêtetez, que vous me faites, je me contenterai de vous découvrir en peu de mots mes véritables sentimens. Je vous avouë, que vôtre lettre, toute belle qu'elle est, m'a beaucoup surprise, car outre que je n'ai ni l'âge, ni l'inclination de penser au mariage, je n'aurois jamais crû d'ailleurs qu'on m'en eût parlé en un temps, où je ne dois penser qu'à pleurer la mort du Roi mon Pere; & je lui ai tant d'obligations qu'il me faut bien deux ans au moins pour en faire le deüil, avant que de pouvoir penser à autre chose. Outre que je ne sçaurois me résoudre à devenir femme, avant que d'être parvenuë à l'âge de discrètion, & d'avoir joui pendant quelques années de la condition de fille. Permettez-moi donc, Mylord, de vous dire franchement, que comme il n'y a personne qui fasse plus d'estime de vôtre mérite que moi, ni qui vous voye avec plus de plaisir tandis que nous demeurerons comme nous sommes, que je veux aussi me conserver dans la liberté d'avoir ce plaisir-là, sans entrer dans la confidence estroite du mariage, qui fait souvent oublier le plus grand mérite par un certain dégoût que la possession même toûjours avec elle. Mais je vous prie d'estre persuadé, que si je refuse le bonheur d'estre vôtre femme, je ne laisserai pas de m'intéresser toûjours en tout ce qui vous regardera, & que je me ferai un trés-grand plaisir d'estre toûjours vôtre servante, & bonne amie,
ELIZABETH.

English translation (from source 2):

February 27, 1547.
My lord Admiral. — The letter you have written to me is the most obliging, and at the same time the most eloquent in the world. And as I do not feel myself competent to reply to so many courteous expressions, I shall content myself with unfolding to you, in few words, my real sentiments. I confess to you that your letter, all elegant as it is, has very much surprised me; for, besides that neither my age nor my inclination allows me to think of marriage, I never could have believed that any one would have spoken to me of nuptials, at a time when I ought to think of nothing but sorrow for the death of my father. And to him I owe so much, that I must have two years at least to mourn for his loss. And how can I make up my mind to become a wife before I shall have enjoyed for some years my virgin state, and arrived at years of discretion?

Permit me, then, my lord admiral, to tell you frankly that as there is no one in the world who more esteems your merit than myself, or who sees you with more pleasure as a disinterested person, so would I preserve to myself the privilege of recognising you as such, without entering into that strict bond of matrimony which often causes one to forget the possession of true merit. Let your highness be well persuaded that, though I decline the happiness of becoming your wife, I shall never cease to interest myself in all that can crown your merit with glory, and shall ever feel the greatest pleasure in being your servant and good friend, ELIZABETH.

No comments:

Post a Comment