Wednesday, December 16, 2020

Ebba Brahe's letter to Margreta Boje, dated January 31, 1652

Source:

DelaGardiska archivet, page 121 of volume 5, Peter Wieselgren, published by J. Hörberg, 1834



Above: Countess Ebba Brahe, artist unknown.


Above: King Kristina of Sweden, painted by Sébastien Bourdon.


Above: Ebba's daughter-in-law, Countess Ebba Sparre, painted by Sébastien Bourdon.

The letter:

min a k dåter må inte tuifla i någhen måta på min flit ågh troghne hiärta mot sin k häre ågh sigh era bref kåma migh ågh la til egen handa ågh i inghen anans händer huar före ber k min a k dåter beuise migh dän förtroghne uänskap ågh late migh ueta däd i senast skrefe i inte kune förtro pänan iagh later er k förnima at hänas maiestät har begärat min ebba i håfe och min iakåp skal hafa ebba spare män mäd maria ågh härtigen är än ouist då iagh någhe förnimer skal min a k dåter såm en af hänas nämsta käreste föruanter är få först uetat ad ad Jacobsdaall d. 31 Jan. 1652.
m a k dåters troghne
uän i döden
Ebba braa greuina
til läckiö.

No comments:

Post a Comment