Friday, January 15, 2021

Anna Björnsdotter Lejon's will, year 1618

Source:

DelaGardiska archivet, volume 5, edited by Peter Wieselgren and published by J. Hörberg, 1834


The letter:

Hafver iag Anna Biörnsdatter till Harffvela oppå mijn sotheseng och när iag förondte migh med Gudh och undfick hans högvärdige Sacrament, mig till sieletröst, giordt mitt Testamentte uthi Gudz ordz tienares närvaru, som tå besökte mig, som var H. Hieronymus Cappelan i Åbo stad, effter thette sätte hvilket icke någon effter mijn dödelig afgang, der Gudi so teckes, skall vara myndig till att ryggie och tilbake driffue. Till min Sockenkyrkia i Wånå S. pen:r — 100 daler. Ått Her Michill Kyrkoh. dsts spanm. 20 T:or. Till Åbo Schollstugu pen:h. 30 dal. Till Håspitaaledt derst. spanm. 30 T:r. Min k. Son Jesper - - - Harfvella, Hans elskelig gemål Brijtha Pånthus dåtter en silfskål. Min k. Sonason Johan Jespersson min Sal. mans guldkäda. Min k. Dåtter Fru Brijta till Brinckala min köpegodz - - - Min k. son Axel - - hafver sitt aftaagit, så thet kan bestå sig - - oansedt predicanten hafver mig derom påmint. E. o. W. Thomas Buræuses lille dotter Elin - - - ett smycke och guldkääde. Mine tienere - - -
Brinckala 1618.

No comments:

Post a Comment