Friday, January 15, 2021

Baroness Karin Månsdotter's letter, dated March 18, 1597

Source:

DelaGardiska archivet, volume 5, edited by Peter Wieselgren and published by J. Hörberg, 1834



Above: Karin Månsdotter, painted by Eric Utterhielm.

The letter:

För alle the gode män - - bekänner jag Karin Månsdåtter till Edby - - att efter m. Sal. k. moder Fru Anna till Edby - - för thenn dygd, store äre, bistånd och mykit godt som m. k. Herre och hans förvandter hänne bevist hafve och vore hennes ord så lydendes om än icke hade varit af Gud Alzmechtig förseet vi hade kommit tilhopa, utan iag igenom döden hade blifvit hädankallat thå ville hoon skännche och giffue velb. m. k. Herre till et Christeliget åminnelse och Testamente sine morgongåfve - - - - och då strax öfverantvardade honom sitt morgongåfvobref såsom ock mig högeligen formante, att iag samma hännes testament aldeles bejaka - - - och therom sedan i hännes ytterste mig ytterligare förmante, att hvar så vore vi komme tillhopa och iag fulle honom ifrå barnlös, skulle han samma morgongåfva behålla - - skulle - - bebrefve honom mine Fädernegods. Och nu sedan Gud allzm. hafver med sin gudoml. försyn föget min k. Herre och mig tillhopa med äktenskapsband, haffve vi oss emellom samtyckt - - att den efterlefvande skall beholla the then andres jordegods i sin lifstid. - - Så all thenstund min k. Herre hafver uti tetta vårt ächtestånd gudfruchteligen och christeligenn sig emot mig i alle måtte förhollet och kiärligin bevist, - - - therföre hafver jag nu aff mitt samvetz uppväckelse i min siukdom och store svaghet, obidin och uti min k. Herres frånvaro - - skänckt m. k. H. alle mine käre fädernejordegodz - - - Och hvar så vore, att min fädernes slächt så obetänchte vore, att vele tette mitt testamente ryggia, Då skola the förplichtede vare utlägge så månge peninger som godzen äre igenlöste med och handtskriffterna thet nogsampt utvise skole, och icke allenast utlägge thenn Summe - - utan och the handskriffter, som äre inlöste af köpmän och andre som ingen godz vore panntsatte, som mig belöper 1075 daler och 3 mark, dock icke annet slags mynt änn som samme handskrifter äre igenlöste med nämpeligenn framledne Konung Carlls och Salige K. Göstafz mynnt. Ty Gudh skall veta att the äre köpte och icke ärffde, effter min S. Moder aldrig ärfde efter min Sal. Fader till 4 penninger i Lösöra, mere än en gullkädie om 40 Ungerske gyllen, hvilkenn kädh min faders halfbroder Claes Hanssonns barn ännu hafve mig ifrån.
Boxholm d. 18 Martii år 1597.
Karin Måns
dåtter

No comments:

Post a Comment